مقالات

تفاوت ویدئووال ال‌ای‌دی با داتپیچ

ویدئووال

ابتدا باید به تعریف ویدئووال ال‌ای‌دی و داتپیچ بپردازیم و سپس تفاوت میان آن ها را بررسی کنیم. ولی به اختصار میتوان تفاوت نمایشگر یا ویدئووال داتپیچ با ال‌ای‌دی در شدت نور و تراکم پیکسلی و میزان رفلکس نور محیط خلاصه کرد.

ویدئووال ال ای دی
ویدئو وال ال ای دی

به تلویزیون هایی که از اتصال چند بخش تصویری از جنس تلویزیون های خانگی ساخته میشود ، ویدئووال ال‌ای‌دی میگویند. البته فریم یا لبه این مدل از تلویزیون ها بسیار باریک است و قابلیت شبکه شدن و نمایش یک تصویر واحد را دارند.

ویدئووال دات پیچ چیست ؟

ویدئووال داتپیچ به نمایشگرهایی گفته میشود که از قطعات کوچکی به نام ماژول ساخته شده اند. این نمایشگرها بعد از اجرا به صورت کاملا یکپارچه تصویر را نمایش میدهند. برخلاف مدل ال‌ای‌دی که بین هر بخش نمایشگر فاصله ای وجود دارد، در مدل داتپیچ تصویر کاملا صاف میباشد.

ماژول ویدوئووال دات پیچ 5
ماژول ویدئووال داتپیچ

مستند ساخت نمایشگرهای بزرگ ( ویدئووال و تلویزیون شهری)

مزایا و معایب :

ویدئووال ال‌ای‌دی دارای تراکم تصویر بسیار بالایی نسبت به مدل داتپیچ میباشد. در ال ای دی ها بیننده تا فاصله ی چند سانتیمتری از نمایشگر هم نمیتواند پیکسل های آن را ببیند. در نمایشگرهای داتپیچ ، میبایست حداقل یک متر فاصله داشت ، تا تصویر بدون پیکسل دیده شود. شدت نور در ویدئو وال دات پیچ بیش از 3برابر شدت نور ویدئو وال های ال ای دی است. در ویدئو وال ال ای دی بین هر بخش نمایشگر فاصله وجود دارد که این مشکل در دات پیچ وجود ندارد. در ویدئووال دات پیچ به دلیل اینکه پیکسل ها در روی نمایشگر قرار دارد مشکل رفلکس نور ندارد. درصورتی که نمایشگرهای ال ای دی به دلیل وجود یک لایه شفاف محافظتی بر روی پیکسل ها رفلکس نور دارد.

تلویزیون شهری نمایشگر داخل سالن ایندور ویدئووال
تلویزیون داخل سالن یا ودئووال داتپیچ

موارد استفاده هریک از مدل های دات پیچ و ال ای دی

با توجه به معایب و مزایای هرکدام از مدل های دات پیچ و ال ای دی توصیه میشود از ویدئووال های ال ای دی در اتاق های مانیتورینگ استفاده شود. ودیدئو وال های دات پیچ نیز بهتر است در سالن های بزرگ و آمفی تئاتر ها اجرا شود.

درمورد ویدئووال و تلویزیون های ایندور بیشتر بدانیم…

پست های مرتبط