مقالات

دات پیچ و تراکم پیکسلی

دات پیچ

تعریف دات پیچ ( dotPitch )

ابتدا تعریفی از دات پیچ خواهیم داشت و سپس به تراکم پیکسلی میپردازیم. در ادامه خلاصه ای از مطلب ارائه میگردد.

به فاصله هر پیکسل تا پیکسل بعدی در ماژول های تلویزیون های بزرگ مانند تلوزیون شهری، دات پیچ گفته میشود. برای مثال در ماژولی که فاصله دو پیکسل آن 5 میلیمتر باشد اصطلاحا دات پیچ 5 یا به اختصار پی 5 ( p5 ) میگوییم. ماژول های متداول موجود در بازار ایران از p1 تا p16 میباشد. بسته به فاصله ی بیننده از نمایشگر میتوان ازدات پیچ های مناسب استفاده کرد. مثلا در صورتی که فاصله ی بیننده بیشتر از 10 متر است میتوان از نمایشگری با ماژول p8 استفاده کرد. همینطور اگر فاصله بیننده با تلویزیون 3 متر یا بیشتر بود بهتر است از ماژول های p2 یا p3 استفاده کرد.

دات پیچ

تراکم پیکسلی

به تعداد پیکسل های موجود در هر متر مربع یک نمایشگر تراکم پیکسلی میگویند. تراکم پیکسلی با دات پیچ رابطه معکوس دارد. هرچه عدد دات پیچ یک نمایشگر کم باشد، تراکم پیکسلی نمایشگر بیشتر میشود. برای مثال یک تلویزیون شهری p5 دارای تراکم پیکسلی 40 هزار در متر مربع است. و یک تلویزیون شهری p10 دارای 10 هزار پیکسل در متر مربع میباشد.

در تصویر مقابل نمایشگر بزرگتر دارای 40 هزار پیکسل در متر مربع یا p5 و نمایشگر کوچکتر دارای 65 هزار پیکسل یا p4 است.

تفاوت دات پیچ و تراکم پیکسلی

خلاصه مطلب:

تراکم پیکسلی به تعداد پیکسل های تلویزیون شهری در هر متر مربع گفته میشود. دات پیچ به فاصله هر پیکسل تا پیکسل بعدی میگویند. هرچقدر دات پیچ یک نمایشگر پایین باشد ، تراکم پیکسلی آن تلویزیون بالا میرود. بنابراین کیفیت تصویر بالاتر و تصویر واضح تر خواهد بود.

قاعدتا با بالا رفتن تراکم پیکسلی قیمت یک نمایشگر هم بالاتر است. پس در انتخاب یک تلویزیون ابتدا میبایست به بودجه ای که داریم دقت کنیم. در صورتی که تلویزیون با ابعاد کوچک نیاز داریم ، میبایست تراکم پیکسلی بالاتری را انتخاب کنیم و برای تلویزیون های با ابعاد بزرگتر میتوانیم از تراکم پیکسلی متوسط به پایین استفاده کنیم.

دات پیچ یا تراکم پیکسلی تلویزیون شهری
تفاوت تراکم پیکسلی در تلویزیون شهری دات پیچ 5 و دات پیچ 10

فیلم ساخت قطعات تلویزیون های شهری

مقاله در مورد نمایشگرهای شهری

پست های مرتبط