آموزش

آموزش ساخت تابلوروان LED

ساخت تابلوروان ال ای دی

چگونه یک تابلوروان بسازیم

در این مطلب قصد داریم ساخت یک تابلوروان LED تکرنگ را به شما آموزش دهیم. برای این کار ابتدا قطعات و مطعلقات تابلوروان را توضیح میدهیم. سپس نحوه اتصال آن ها را آموزش خواهیم داد. در مطلب بعدی آموزش، نحوه ی تغییر متن توسط نرم افزار مربوط به کنترولر را شرح میدهیم. با ما همراه باشید تا با آموزش ساخت یک تابلوروان LED بتوانید آموزش های بعدی که ساخت تابلوروان رنگی و در نهایت ساخت و راه اندازی تلویزیون های شهری را راحت تر فرا بگیرید.

تابلوروان چیست؟

به نمایشگرهایی که سردر فروشگاه ها و مجتمع های تجاری و اداری نصب میشوند تابلوروان میگوییم. این تابلوها جهت تبلیغات و اطلاع رسانی نصب میشوند. معمولا در رنگ های قرمز، سبز، زرد، سفید و آبی ساخته میشوند. نام های دیگر این تابلوها، تابلوروان یا تابلو ال ای دی یا تابلو تکرنگ روان است.

قطعات و مطعلقات تابلوروان

ماژول :

به مهمترین قطعه یک تابلوروان LED که از تعدادی ال ای دی تشکیل شده است ماژول تابلوروان میگوییم. معمولا ابعاد استاندارد یک ماژول 32 در 16 سانت هست. فاصله هر ال ای دی تا ال ای دی بعدی 10 میلیمتر میباشد. به همین دلیل به اختصار p10 میگوییم. هر ماژول استاندارد تابلوروان 512 عدد ال ای دی دارد.

برای خرید ماژول تابلوروان اینجا کلیک کنید.

مستند ساخت قطعات نمایشگرهای شهری و تابلوروان

سیم برق ماژول :

برای تامین برق مورد نیاز ماژول از یک جفت سیم استفاده میکنیم. طول این سیم ها حدودا 20 سانتیمتر است و قطر 1.5 دارد. درهنگام خرید ماژول این سیم همراه با ماژول ارائه میشود.

سیم ماژول تابلوروان LED

کابل فلت 16 رشته :

فلت کابلی 16 رشته به رنگ طوسی است. و وظیفه انتقال دیتا بین ماژول ها و برد کنترولر را برعهده دارد میگوییم. دو سر این کابل سوکت آی دی سی دارد تا اتصال به ماژول به راحتی انجام شود. این کابل همراه با ماژول توسط فروشنده ارائه میشود.

فلت 16 رشته تابلوروان LED و تلویزیون شهری

منبع تغذیه یا پاور

در این مرحل از آموزش ساخت تابلوروان LED باید به فکر تامین برق تابلوروان افتاد. برای این کار نیاز به یک منبع تغذیه 5 ولت است که به آن پاور نیز میگوییم. برای تابلوروان معمولا از منبع تغذیه 5ولت 40 آمپر استفاده میشود که میتواند تا 9 ماژول تکرنگ را تغذیه کند. بر روی منبع تغذیه 2 وردوی L و N و یک خروجی ارت و 3 خروجی عدد V+ و 3 عدد خروجی V- وجود دارد.برای خرید برد کنترولر اینجا کلیک کنید

منبع تغذیه پاور تابلوروان LED تلویزیون شهری 5ولت 40 آمپر

برد کنترولر یا درایور تابلوروان

قطعه ای که وظیفه پردازش و درایو کردن ماژول ها را برعهده دارد برد کنترولر یا درایور تابلوروان نام دارد. شرکت های مختلفی این کنترولر ها را در انواع گوناگون میسازند. مورد پر استفاده در بازار بردهای شرکت هویدو huidu میباشد. مدل های معمول این بردها از 2 سطر تا 8 سطر موجود است.

برای خرید برد کنترولر اینجا کلیک کنید

برد کنترولر تابلوروانLED hd-u6a

قاب تابلوروان

قطعات تابلوروان LED داخل محفظه ای میبندیم تا مانع نفوذ آب و گردو غبار شود. به این محفظه قاب یا فریم میگوییم. جنس این فریم ها از ورق ضخامت 6 دهم تا 8 دهم میباشد. برای جلوگیری از پوسیدگی، این قابها دارای رنگ کوره ای میباشند. داخل این قابها که محل نصب ماژول است با CNC سوراخکاری میشود تا از دقت کافی جهت مونتاژ برخوردار باشد.

قاب تابلوروان LED و تلویزیون شهری

شروع آموزش ساخت تابلوروان LED

ابتدا ماژول ها را مطابق تصویر به قاب پیچ میکنیم. به فِلِش های روی ماژول دقت کنید. باید همه ی ماژول ها در یک جهت و از چپ به راست بچینید. سپس فلت های بین ماژول ها را ببندید.

آموزش مونتاژ تابلوروان LED تکرنگ

در مرحله بعد پاور یا منبع تغذیه را در محل مناسب نصب کنید. سعی کنید پاور را در جایی که مزاحمتی برای سیم کشی و محل نصب فلت ها ایجاد نکند قرار دهید. سپس از هر خروجی مثبت پاور که با علامت V+ مشخص است به ورودی VCC ماژول با سیم قطر 1.5 یا 2 وصل کنید. از خروجی منفی پاور ( -V ) به ورودی GND ماژول وصل کنید. VCC ماژول ها را به هم و GND آن ها را به هم وصل کنید. ( مطابق عکس قبلی )

در انتهای این مرحله یک جفت سیم از ورودی L و N پاور به بیرون میکشیم تا به برق شهری وصل کنیم. البته فعلا به پریز برق وصل نکنید تا پایان مراحل ساخت تابلو.

آموزش ساخت تابلوروان LED

اتصال برد کنترولر

حالا برد کنترولر یا درایور تابلو را در سمت چپ تابلو ( از نمای پشت ) در محلی مناسب به وسیله یک بست زیپی به قاب وصل کنید. بهتر است برد را با پیچ به قاب وصل نکنید چون امکان آسیب دیدن پی سی بی برد وجود دارد.

ورودی مثبت برد ( +5V ) را به خروجی V+ پاور وصل کنید. ورودی منفی برد ( GND ) را به خروجی V- پاور متصل کنید. دقت کنید که پایه های مثبت و منفی برد را به درستی به خروجی های پاور وصل کرده باشید.

اتصال برق برد کنترولر

در ادامه خروجی ردیف اول برد را به ورودی فلت اولین ماژول از بالا وصل میکنیم. یعنی به اولین سوکت نری از سمت چپ ماژول بالا ( از نمای پشت ) باید وصل شود. همین کار را برای ردیف دوم تا ردیف آخر انجام دهید. در تابلوروان تصویر ما دو ردیف بیشتر نداریم.

ممکن است در ابتدا مطمئن نباشید که جهت فلت را بر روی برد درست وصل کردید یا نه. ولی نگران نباشید چون در صورت اشتباه در جهت فلت، مشکلی برای ماژول یا برد به وجود نمی آید. در صورتی که تصویر متن آزمایشی درون برد را نتوانستید ببینید باید جهت فلت ها را بر روی برد تغییر بدهید.

آموزش کار با برد کنترولر تابلوروان LED

در نهایت بعد از بررسی سیم کشی و اطمینان از اتصال درست ورودی های ماژول به خروجی های پاور، سیمی که برای اتصال به برق شهری از پاور کشیدیم را به برق شهری وصل میکنیم. بعد از اینکار شما باید یک متن آزمایشی که به صورت پیش فرض در داخل برد وجود دارد را روی تابلوروان ببینید. ممکن است به دلیل اینکه هنوز ابعاد تابلوروان را برای برد تعریف نکرده ایم بخشی از تابلو متن بخش اول تابلو را تکرار کند. نگران نباشید این مشکل بعد از تنظیماتی نرم افزاری برد حل خواهد شد.

برای اینکه مطمئن شوید تابلوروان درست کار میکنید میتوانید در شرایطی که تابلو روشن است، دکمه تستی که روی برد کنترولر هست را فشار دهید تا با نمایش حالت های تست، از درست کار کردن تابلو مطمئن شوید.

برد کنترولر تابلوروان LED

تا اینجا موفق شدیم به صورت سخت افزاری یک تابلوروان بسازیم. برای نصب نرم افزار و انتقال اطلاعات به تابلوروان با ما در آموزش بعدی همراه شوید.